Uni-campagne over onzeker statuut medewerkers callcenters

Wereldwijde actieweek in de callcenters

campagnelogo callcenteractie
Onzekerheid troef bij werknemers van callcenters, vakbonden staan paraat
Al verschillende jaren protesteren de vakbonden op wereldvlak luidop tegen de verslechterende werkomstandigheden van de werknemers in de callcenters. Onder impuls van UNI ICTS (de wereldvakbond van werknemers uit telecombedrijven en callcenters) wordt ieder jaar in oktober een speciale actieweek georganiseerd.
De vakorganisaties BBTK, LBC-NVK/CNE en ACLVB hebben altijd al heel actief meegewerkt aan de sensibilisering van de werknemers en de publieke opinie rond deze problematiek. Dit jaar loopt de wereldwijde actieweek in de callcenters van 19 tot 25 oktober 2015. De nadruk zal liggen op de werving van werknemers met een onzeker statuut: deze trend grijpt almaar verder om zich heen in een sector waar de concurrentie hevig is en waar tewerkstelling en arbeidsvoorwaarden er steeds meer moeten bij inboeten. 
In België zal deze speciale week gelanceerd worden met een heel symbolische actie. Op 16/10 wordt vanaf 10 uur samengekomen aan het bedrijf IPG te Brussel waar een parcours op een klimmuur uitgezet wordt (wat verwijst naar de moeilijkheid om een degelijk contract binnen te halen). Voor de werknemers van de callcenters heerst immers grote onzekerheid. Ze krijgen vaak te maken met zware werkomstandigheden (stress, grote druk op het personeel, lastige uurroosters, ...) en met onzekere contracten.
De keuze voor het callcenter IPG voor de lancering van de actie is van strategisch belang. Onder invloed van de vele fusies en overnames is de ganse sector ingrijpend veranderd. IPG ontsnapt niet aan die regel: het bedrijf heeft in België heel wat callcenters overgenomen en is op enkele maanden tijd het grootste callcenter van het land geworden. Dit bijna-monopolie heeft grote gevolgen want IPG oefent druk uit om de arbeidsvoorwaarden van alle personeelsleden in de verschillende entiteiten in neerwaartse zin gelijk te schakelen. De vakorganisaties protesteren hier krachtig tegen want de invoering van dergelijke maatregelen zou een gevaarlijk precedent scheppen dat een heel negatieve impact zal hebben op alle werknemers van de sector.
Na dit startschot zullen tijdens de week van 19 tot 25 oktober 2015 nog tal van andere sensibiliseringsacties plaatsvinden in de callcenters over het ganse land. De vakbonden zullen de werknemers tegemoet treden om hen in te lichten over hun rechten.