E-commerce

E-commerce: noodzaak en voorwaarden

e-commerce
Volgens werkgevers en politici houden de vakbonden het nachtwerk voor e-commerce tegen. Niet is minder waar. De vakbonden zijn de vraag naar ploegenarbeid nooit uit de weg gegaan. Wel verwachten we dat de werkgever de noodzaak van dat nachtwerk degelijk kan onderbouwen. Uit zorg voor mens en samenleving willen we onregelmatige werktijden zoveel mogelijk vermijden. Als er andere oplossingen zijn dan nachtwerk of ploegenarbeid, dan genieten die onze voorkeur. 
Daarnaast willen we ook ernstige afspraken maken over stabiele contracten, leefbare uurroosters, werkbare werkomstandigheden en financiële compensaties voor de extra inspanningen. Wij gooien de nachtrust én de gezondheid van werknemers niet zomaar te grabbel.

Noodzaak?

Politici en werkevers willen de regels over de arbeidstijden versoepelen voor alle werk dat op één of andere manier is verbonden aan de e-commerce. De wetgeving is inmiddels zó aangepast dat alle werk dat wordt uitgevoerd te ondersteuning of voor de logistiek bij de e-commerce ook ’s nachts kan gebeuren. Dat gaat heel ver. Het gaat dan niet enkel over de medewerkers die in grote magazijnen de pakjes verzamelen, inpakken en verzenden, maar ook over pakweg facturatiediensten, web-ontwikkelaars en administratieve medewerkers. Het is ten zeerste de vraag of dit altijd even noodzakelijk is. 
Uit onderzoek blijkt alleszins dat er forse nuances kunnen worden gezet bij het veelgehoorde adagio dat de klant eist dat bestellingen ‘vandaag besteld, morgen geleverd’ worden. En dat onze bedrijven anders de concurrentie niet aankunnen. Dat we ons buitenspel zetten als we niet massaal mee die kant opgaan. 
Een studie van het Vlaams Instituut voor de Logistiek besloot uit een consumentenenquête in 2015 dat de consument de leveringstermijn best wel ondergeschikt vindt aan andere comfortbepalende factoren. Over alle productgroepen heen, vond meer dan 70% van de consumenten dat een snelle levering eigenlijk niet echt noodzakelijk was. Ze waren best bereid even langer op hun pakje te wachten. Ze vonden het belangrijker om zelf te kunnen bepalen waar en op welk moment het product wordt geleverd. En ook de vlotheid waarmee het pakje kan worden teruggestuurd wanneer het product niet voldoet, bleek uit het onderzoek voor te gaan op de snelheid van levering.
De stelling dat consumenten een snelle levering eisen, blijkt dus niet altijd gebaseerd op feiten. Dat we met die wetenschap in het achterhoofd niet blindelings meegaan in de roep naar de doorgedreven 24-uurseconomie, lijkt ons dus niet zo gek. 
Als werkgevers de noodzaak kunnen aantonen, zijn wij best bereid afspraken te maken. Maar voor wat, hoort wat…